IMG_20210731_123723_401.jpg

VARFÖR SKA MAN STYRKETRÄNA

Hos oss tränar vuxna människor för ökad styrka,

kondition, rörlighet, balans, livskvalitet och hälsa.

Träna tungt för en lättare ålderdom

Styrketräning är viktigt för alla och ju äldre man blir desto viktigare blir det. Personer över 50 tappar i snitt 0.5 kg muskelmassa per år, vilket påverkar individen negativt på flera sätt. Att få leva länge och åldras är fantastiskt, men då åldrande även medför muskelnedbrytning blir det extremt viktigt att styrketräna för att motverka tidens tand.

Att styrketräning är extremt hälsosamt och kan förebygga, samt bota flera sjukdomar och tillstånd är väldokumenterat. En annan viktig anledning till varför styrketräning är så viktig är för att en större muskelmassa ökar chansen till överlevnad i händelse av en allvarlig sjukdom. Starkare personer lever längre än svaga. Hårt, men sant

IMG_20210513_110525_796.jpg

Vår Styrke- och konditionsträning är FÖR alla, oavsett träningsvana, förmåga och bakgrund.

Kanske tänker du att du inte kan träna för att du har ont i knäna eller i ryggen, har dålig balans, är för stor, för gammal, eller för otränad osv. Det är inte sant, alla, precis ALLA kan börja träna och vi hjälper dig igång. Dessutom är styrketräning ofta exakt vad som behövs för att bli av med olika former av värk.

IMG_20210418_110201_667_2.jpg

Det är skillnad på träning och motion

Att vara helt slut och svettig efter ett pass behöver inte betyda att man har tränat, utan bara att man har blivit varm. Likaså gäller om man springer eller kört slut på sig själv under ett gruppass, för det kanske inte alls är träning man håller på med, utan kanske är det motion, vilket såklart är mycket bra det också, men det tar dig inte till en ny nivå.

 

Träning innehåller alltid ”progression”, dvs en gradvis ökning av belastningen, vilket att motionera inte gör. Utan progression sker ingen anpassning i kroppen och individen kommer inte att bli vare sig starkare eller få bättre kondition, oavsett hur slut denne känner sig efter passet. Träning handlar om att i rätt takt öka dosen av belastning och inte om hur ansträngande passet upplevdes.

 

Om du alltid lyfter 40 kilo kommer 40 kilo alltid att kännas tungt och ansträngande. Men om du istället tränar och gradvis ökar belastningen till 80 kilo kommer 40 kilo istället kännas lätt.

Träning ger alltså resultat i form av att kroppen anpassar sig, vilket att motionera inte gör.

IMG_20210418_110128_036_3.jpg

Varmt välkommen till oss och påbörja din resa till ökad hälsa samt välbefinnande!

Kom igång nu!

MATERIAL OM TRÄNING OCH HÄLSA

Två korta och intressanta filmer som handlar om styrketräning och hälsa .

INSTAGRAM